در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

معدن کاوی به شیوه یک گراز

علی رضا اسلامی | دوشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۸ ق.ظ

   
یکی از زیست گاه های اصلی گراز در ایران, دامنه های البرز و جنگل های مناطق شمالی کشور است. “گراز زدگی”  اصطلاحی است که کشاورزان کوهپایه نشین زیاد از آن استفاده می کنند. این اصطلاح وقتی به کار می رود که یک مزرعه به صورت ناهمگون مورد حمله جانور قرار  گیرد و بدون این که محصولی خورده شود تنها در جا های مختلف لگد مال  شده و نابود گردد.  بعد از واگذاری معادن زغالسنگ به بخش خصوصی “گراز زدگی” به حوزه معدنکاوی هم راه پیدا کرد. مهندسین معدن می گویند بخش خصوصی برای سود بیشتر رگه های کم صرفه را رها می کند  و به نوعی بیشتر به تخریب محیط می پردازد تا برداشت اصولی و استاندارد ذخایر معدنی.
 اگر بخواهیم یک نمونه کامل از این شیوه برداشت مواد معدنی را ببینیم باید به شهرستان شاهرود و  دره شاهوار برویم؛ دره عظیم و بزرگی که متاسفانه تا پای قله اش توسط معدنی با مالکیت دولت دچار گراز زدگی شده است  برای درک میزان خسارت وارده  کافیست سری به عکس های ماهواره ای شش سال پیش بزنید و آن را با عکس های سال 97 مقایسه کنید. قطع صد ها درخت اورس و نابود کردن هزاران هزار بوته و قلع و قمع پوشش گیاهی دامنه های شاهوار جنایتی نا بخشیدنی است که در سکوت اداره محیط زیست شهرستان شاهرود و همکاری سوال برانگیز و حاشیه دار رئیس سابق اداره منابع طبیعی شاهرود انجام گرفته است.
این که مدیر کل محترم و مادام العمر صنایع و معادن استان بر اساس گفته خودش هنوز از این معدن بازدید نداشته اند تا شاهد عمق فاجعه زیست محیطی شکل گرفته در آن باشد جای تاسف بسیار دارد. به جای گذاشتن یکی از مهیب ترین و گسترده ترین عرصه های تخریب شده محیط زیست ایران در یکی از استراتژیک ترین منابع تامین آب شهرستان شاهرود در دوره مدیریت مهندس اسودی نام او را در زمره مدیرانی که مسبب اوضاع اسف بار امروز استان خوزستان هستند ثبت خواهد نمود.
این که فرماندار سابق شاهرود شخصا مدیریت توزیع پول در بین روزنامه نگاران برای حمایت از این معدن  را به عهده می گیرد و با وارونه جلوه دادن تخلفات بی شمار آن به دنبال تحقق اهداف خود است بسیار قابل تامل است.

این که  استاندار ..عالی ترین مقام دولت در استان سمنان پس از حدود هشت ماه قبول مسئولیت در شاهرود هنوز یک بار به این معدن سر نزده  و حتی حاضر به شنیدن حرف مردم شاهرود در ارتباط با آن نشده است پرسشی بزرگ را در ذهن آدم شکل می دهد که آیا شایعات در مورد حمایت مالی کارخانه آلومینای جاجرم از کاندیداهای طیف آقای لاریجانی در انتخابات اسفند ماه 98 صحت دارد یا خیر؟؟؟
آیا حتما باید ماجرایی به مانند وقایع اخیر خرمشهر و کازرون پیش بیاید که آقایان از خواب بیدار شوند؟



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی