در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

نفوذ

بازخوانی "بالا رفتن از دیوار سفارت انگلستان در آذر ماه سال 1390"
 

قسمت اول
از آشوب هایِ تاتنهام در قلب لندن تا دیوار نوردی در خیابان فردوسی تهران

هشتم آذر ماه سالروز حمله عده ای به سفارت بریتانیا در تهران است. واقعه ای که فصل جدیدی از توازن قوا در کشور را آغاز کرد. در این مقاله ی کوتاه به بررسی علل، فرایند و برخی نتایج  این حمله خواهیم پرداخت.

شاید بسیاری از دوستان وقایع سال 90 و وزن کشی های سیاسی آن سال ها و وقایع بین الملی را به خاطر نداشته باشند. پس لازم است هر چند کوتاه اشاراتی به فضای آن روزها داشته باشیم.
سال 2011 برای بریتانیا سال بسیار بدی بود. وجهه انگلستان که خود را ابر قدرت بلامنازعه "نرم" دنیا می دانست به دنبال شورش های ماه اوت و سرکوب متعاقب آن به شدت آسیب دیده بود. در اواسط تابستان آن سال قتل یک سیاه پوست در مرکز شهر لندن توسط پلیس باعث شد در طول یک هفته این شهر به میدان جنگ تبدیل شود و بر اساس آمار رسمی حدود 10 نفر توسط پلیس کشته و بیش از 700 نفر بازداشت شوند. این اعتراضات پس از شورش تاتنهام به دیگر نقاط بریتانیا هم سرایت کرد و با آمیخته شدن با جنبش ضد امپریالیستی تسخیر وال استریت، شهر های انگلستان را به آشوب کشید. اتفاقی که حداقل در سه دهه اخیر انگلستان بی سابقه بود.

دانشجویان، روشنفکران، چپ ها و مردمی که از بیکاری، نژاد پرستی و فاصله طبقاتی 273 برابری دهک های پایین و بالای جامعه بریتانیا به ستوه آمده بودند هر روز خیابان ها و میادین شهرها را اشغال می کردند و با به آتش کشیدن و یا تخریب نماد های امپریالیسم و لیبرال دمکراسی خواهان تجدید نظر در نظام سرمایه داری حاکم بر کشورشان می شدند. خلاصه کلام اوضاع برای روباه پیر

  • علی رضا اسلامی