در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

هرم سنگی بهارستان، نماد ناکارآمدی لیبرالیسم اسلامی

علی رضا اسلامی | يكشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۰۹ ب.ظ



🔰بارها از خود پرسیده ام که رئیس مجلس چهارم و پنجم چه فکری کرد که دستور ساخت این "هرم  نامتناجس با فرهنگ معماری ایران " را داد و یا عبدالرضا زکایی معمار این بنا چرا این فرمِ حاشیه ساز را برای این بنا طراحی کرد.
🔰ساختمان مجلس شورای اسلامی در نزدیکی میدان بهارستان تهران قرار دارد و محل برگزاری نشست‌های مجلس شورای اسلامی است. بدنه این ساختمان به شکل هرم با قاعدهٔ مثلث و از جنس سنگ است و از سال ۱۳۸۳ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستور ساخت این بنا توسط حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در زمانی که رئیس مجلس بود صادر شد اما نخستین جلسه علنی که در این ساختمان برگزار شد، نخستین جلسه دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود که این ساختمان را جایگزین ساختمان قدیمی کرد.

🔰پیامِ ساختمان فعلی مجلس شورای اسلامی به جامعه، دقیقا در برابر فلسفه وجودی و ابتدایی است که مردم و بنیانگذاران مشروطه در نظر داشته اند. آشفتگی، بی نظمی، صداهای مبهم و فریاد هایی که شان نمایندگی مردم را از بین می بَرَد از نتایج ثانویه  این ساختمان  بیست و پنج هزار متر مربعی است. 
🔰این ساختمان معیار مشخصی از انحراف،  در آرمان های انقلاب اسلامی،  در دهه هفتاد شمسی است. همان دورانی که سیاست های اقتصادی و اجتماعی ایران، به سمت لیبرالیسم گرایش پیدا کرد و دولت پنجم و ششم با همکاری مجلس چهارم و پنجم، برنامه های توسعه اقتصادی بلند مدت برای کشور تدوین می کردند. برنامه هایی که بعد از دو توسعه ای نامتوازن برای کشور به ارمغان آورده است و مقصر اصلی شکاف طبقاتی این روزهای ایران است.
🔰ساختمان فعلی مجلس شورای اسلامی در سال 83 همزمان با شروع به کار مجلس هفتم، افتتاح شد و علیرغم ریاست یک دوره ای حداد عادل  به خاطر گره خوردنش به مدیریت علی لاریجانی به ساختمان لاریجانی معروف است. اخیرا برخی از منتقدین فضای سیاسی امروز ایران که بیشتر در میان لایه های انقلابی جامعه حضور دارند این پیشنهاد را مطرح می کنند که جلسات مجلس یازدهم در ساختمان قدیمی بهارستان، یعنی همان ساختمان مشروطه برگزار شود. این پیشنهاد علاوه بر محاسنی که از لحاظ روانی برای جامعه به ارمغان می آورد، از آشفتگی های مجلس و از فریاد هایی که گویا در گرمابه عمومی کشیده می شود جلوگیری می کند، شفافیت را بالا می برد و به رفت و آمدها نظم می دهد. 
🔰تغییر و جابجایی  ساختمان اصلی مجلس از هرم سبز به ساختمان مشروطه، اگر تنها یک ثمره داشته باشد، ارسال این پیام به جامعه است که قوه مقننه از دیدگاه های لیبرالی دهه 70 فاصله گرفته و به خاستگاه مردمی و انقلابی خود بازگشته است.  

نظرات  (۱)

عالی ، موفق باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی