در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

نقش مردم در بهبود شرایط زیستی شان در شهرها و روستا ها

علی رضا اسلامی | شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۳ ق.ظ

نقش مردم در بهبود شرایط زیستی شان در شهرها و روستا ها

نقش شوراهای شهر و روستا در افزایش امید به زندگی و نشان دادن چهره ای توسعه یافته از ایران

قسمت اول

نویسنده: علی رضا اسلامی

دیروز جمعه مستندجالبی در مورد توسعه ایران و نفوذ منطقه ای اش که توسط شبکه رویترز تهیه شده بود را دیدم. تهیه کننده این مستند تلاش کرده بود با سیری در  گذشته تاریخی ایران و بررسی اجمالی تاریخ معاصر؛ اوضاع فعلی کشور را تفسیر نماید. در راه رسیدن به این هدف تصاویر جسته و گریخته ای از ایران را کنار هم تدوین کرده بود که هدف من از نگاشتن این یادداشت، برخی از این تصاویر و ویدئو هایی است که در کنار همدیگر تشکیل تصویری را داده بودند که دنیا قرار است ما را آن گونه بشناسد.

در ابتدا باید ذکر کنم در غرض ورزی مدیران و کارکنان این شبکه نسبت به ایران هیچ شک و تردیدی وجود ندارد اما داشتن یک منتقد مغرض که زشتی ها و پلشتی های ما را نشان دهد بهتر از دوستانی است که سعی در پوشش دادن نقاط تیره  فرهنگی و اجتماعی ما داشته باشند. به عبارت دیگر این قبیل مستند هایی که دشمنان می سازند برای رشد ما بسیار بهتر از برنامه های گل و بلبلی خواهد بود که صدا و سیما پخش می نماید؛ به شرطی که عاقل باشیم و بدون قرار گرفتن در جو تبلیغاتی آن ها؛ ضعف های خود را ببینیم و در جهت رفع آن بکوشیم.

مستند ساز رویترز با اذعان به پیشرفت های شگفت انگیز ایران در دوران پس از انقلاب تلاش وافری داشت که با استفاده از تصاویری از شیوه زندگی اجتماعی مردم ایران؛ علم و دانش کسب شده ما که در بدترین شرایط تحریمی تاریخ علیه یک ملت به دست آمده است را "شمشیری در دست زنگی مست" به تصویر بکشد. تصاویر و ویدئو هایی که او استفاده کرده بود چیزی جز زندگی روزمره ما در شهرهایمان نبود. رانندگیمان؛ ظاهر به هم ریخته مان و از همه مهمتر مبلمان شهری آشفته و بی نظمی که هر گوشه اش یک حکم می کند و شتر گاو پلنگی است که در آن هیچ هویتی دیده نمی شود. ساختمان های که دهه هاست مورد استفاده قرار می گیرد بدون آن که  تکمیل شده باشند. 

  • علی رضا اسلامی

پدر بزرگ موی سپید شاهرود اعلام خطر می کند

علی رضا اسلامی | سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵ ب.ظ

یادداشتی پیرامون خطر وقوع سیل در دامنه های شاهوار  و نابودی روستای تاش

در آستانه پائیز و بارش هایش؛

پدربزرگ موی سپید شاهرود اعلام‌خطر می کند

هفته ها از سیل روستای تاش می‌گذرد سیلی که از آن می‌توان به اعلام‌خطری از سوی قله کهن دیار شاهوار تعبیر کرد قله‌ای که این روزها به بهانه معدن بوکسیت تخریب‌شده است سیلی که بازهم امکان تکرار در آستانه پائیز و بارش هایش را دارد.

چندماه پیش بود که باران در شمال شاهرود به وقوع سیل در روستای تاش و خسارات فراوان به برخی اراضی و ابنیه و همچنین راه دسترسی این روستا شد سیلی که بیشتر با خود گِل به همراه می‌آورد نه آب! اما چرا باران اندک آن روز که به‌طورمعمول در طول سال و به‌خصوص در فصل بهار و پائیز شاید ۲۰ تا ۳۰ بار تن شاهوار را خیس کند به‌یک‌باره به چنین سیلی مخرب بدل شد؟ دلیل آن را باید کمی بالاتر، آن‌هم درست زیر گلوی شاهوار، این پیرمرد موی سپید دیار قومس جستجو کرد همان‌جایی که چاقوی مخرب معدن بر بیخ گلوی قله نشسته و آن را می‌برد.

برای بازدید از منطقه همراه یکی از فعالان محیط‌زیست به «نگارمن» رفتیم بحث درباره اهمیت شاهوار بود و اینکه این کوه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های آبریز استان سمنان و شمال شرق دامنه‌های جنوبی البرز نامید. شاهوار نامی مهم در شرق استان سمنان است که به یک دلیل ساده حیات ۳۰۰ هزار نفر از دامغان تا کالپوش میامی به آن وابسته خواهد بود آن دلیل هم اینکه، شاهوار چون جایخی یخچال‌های قدیمی، همیشه پربرف بوده و با ارتفاع بسیار بالایی که دارد نقش تنظیم گرادیان هوا، یعنی اختلاف دمای بین روز و شب را بر عهده دارد به‌عبارت‌دیگر 

  • علی رضا اسلامی