در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

کاظم جلالی و میراث شومی که برای شاهرود به یادگار گذاشت

علی رضا اسلامی | چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۰۸:۳۳ ب.ظ

کاظم جلالی و میراث شومی که برای شاهرود به یادگار گذاشت
میراثی به نام " اطرافیانِ دفترِ نماینده"

سال 78 را به جرات می توان نقطه ی عطفی در تاریخِ معاصرِ شاهرود دانست. سالی که در آن، جوانی 32 ساله، با حمایت جریانی که بعد ها از آن به عنوان "پدرخوانده ها" نام برده شد؛ توانست نمایندگی مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی را به عهده گیرد. البته این حمایت در 4 دوره فعالیتِ جلالی به عنوان نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، فراز و فرود زیادی داشت و در پایان دوره چهارم نمایندگیِ جلالی به عنوان وکیلِ مردم، به دشمنیِ بی سابقه ای انجامید.
کاظم جلالی در کش و قوسِ ارتباط با حامیانِ قدرتمندش که  از سال 84 آغاز شده بود به این نتیجه رسید که با ایجاد پروپاگاندا و تبلیغات پوپولیستی می تواند موازنه قدرت با شرکایش را به نفع خود تغییر دهد و برای خویش پایگاه های اجتماعی موازی شرکایش بسازد. ابزاری که او برای رسیدن به این هدف به کار گرفت راه اندازی و تاسیس دفتری بود که در طول  دو دهه بعد میراثی شوم در فضای سیاسی شاهرود به یادگار گذاشت.
"دفترِ نماینده در شهرستان" به تدریج تبدیل به درگاهی شد که شیفتگان قدرت، شهرت و رانت می توانستند با ورود و نزدیکی به آن به تکانه های شهوانی خود پاسخ دهند. عده ای به صِرف این که در حاشیه ی جلسات و یا عکس های نماینده حضور دارند صاحب رانت های بزرگ و کوچکی در شهرستان شدند. رانتی که نماینده در اعطای آن نقش مستقیمی نداشت اما " رابطه میزبان و انگلی"  که در

  • علی رضا اسلامی

لاریجانی ها و رویا های بر باد رفته

علی رضا اسلامی | شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷ ب.ظ

 

لاریجانی ها و رویا های بر باد رفته
قسمت اول
نویسنده: علی رضا اسلامی

شاید در دو دهه اخیر هیچ شخصیت سیاسی در کشور به اندازه علی لاریجانی و به تبع او دیگر اعضای خانواده اش روند صعودی دائمی و ثبات را تجربه نکرده باشد. او که در ابتدا زیر سایه ی اسم و رسم برادر بزرگترش محمد جواد لاریجانی قرار داشت، با سرعتی شگفت انگیز بعد از ریاست بر صدا و سیما به نفر اول و کاپیتان خانواده لاریجانی تبدیل شد. صدا و سیمایی که بعد از قریب دو دهه از جدا شدن  علی اردشیر لاریجانی از آن هنوز هم توسط وفاداران به او اداره می شود و عقبه قدرتمندش در آن جا به راحتی توانستند مدیری مانند سر افراز که آن ها را از سمت هایشان برکنار و یا بازنشسته  کرده بود؛ در طرفه العینی ناکار کنند.
البته لاریجانی همه مهره های خود را در صدا و سیما به جای نگذاشت وبرخی از آن ها را در سایر دستگاه های نظام جانمایی کرد که معروف ترین آن ها وزیر کشور دولت فعلی است.
آن روزی که علیرغم همه پیش بینی ها در کمتر از سه روز حسن روحانی، کاندیدای دسته دوم انتخابات، با مدیریت هاشمی رفسنجانی گوی رقابت را از دیگر مدعیان پاستور ربود، بازیگران پشت پرده ی کسب این پیروزی، هر کدام سهمی از کابینه طلب کردند که لاریجانی با هوشمندی زیاد وزارت کشور را به عنوان سهم اصلی و دستگاه فرهنگی دولت یعنی بدنه ارشاد را به عنوان دِسِر  برای خود رزرو کرد.

  • علی رضا اسلامی