در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

بنی امیه؛ بنی عباس و مبارزات تاریخی مردم به منظور برقراری حکومت "عدل علی"

به همراه گریزی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شاهرود

نوشته: علی رضا اسلامی

تقدیم به علی رضا اسلام پناه؛ شمعی که زود مرد!!!

یکی از مزایای داشتن دایره گسترده ای از دوستان, گفتگوهای متنوعی است که در باب مسائل مختلف برقرار می شود و نکات آن در کنار سایر داشته ها، پازل های ذهنی را تکمیل می کند. مطلبی که در ادامه می آید حاصل گفتگوی من با دو نفر از دوستان عزیز اهل تفکر است که در کمال تاسف یکی از آن ها دیگر در میان ما نیست.

آیا #ابومسلم_خراسانی و سیاه جامگان ایرانی به خاطر نقششان در به قدرت رساندن بنی عباس، در ماجرای شهادت امام رضا (ع) مقصرند؟ گفتگوی من با دوست نخست با کنایه ای به این پرسش شروع شد.

حکومت ستمگر؛غاصب و نژادپرست اموی دو دشمن اصلی داشت. نخستین دشمن این حکومت علویان و شیعیانی بودند که معتقد بودند امویان غاصب حکومت امام علی(ع) هستند. بنی امیه  به سبب جنایاتش در به شهادت رساندن ائمه به خصوص امام حسین (ع) و یارانش همواره مورد لعن شیعیان بوده است.در مقابل، امویان نیز از هیچ ظلمی درحق #بنی_هاشم و به خصوص #آل_علی دریغ نمی کردند. کشتار گسترده شیعیان کوفه و عراق در زمان حجاج ابن یوسف تنها گوشه ای از این جنایات بود.

دشمن دیگر امویان، مسلمانانِ غیر عربی بودند که حکومت نژاد پرست اموی آن ها را "موالی" می نامید و شهروند درجه دو محسوب می کرد. در میان اقوامِ غیرِ عربِ مسلمان، تنها ایرانیان بودند که توانسته بودند بین جوهر دین اسلام و تفکر وحشی عروبیتِ جاهلی، تفکیک قائل  شوند و برعکس سایر ملل، زبان و فرهنگ خود را حفظ نمایند و به سلاح اسلام نیز مجهز گردند. همین مقاومت فرهنگی، دشمنی آل امیه با ایرانیان را بیشتر می کرد.

 دشمن مشترک و فرهنگ عدالت خواه ایرانی سرزمین گسترده #عجمان را به پناهگاه و بستری برای تفکر #علوی تبدیل کرد و بنی هاشم -به طور عام- دارای پایگاهی قوی در این سرزمین پهناور شدند. این اتحاد سرانجام به قیام "سیاه جامگان" خراسانی  و سرنگونی بنی امیه انجامید. قدرت معنوی "خاندان پیامبر" از یک سو و  کاسه سرریز شده صبر ایرانیان از ظلم امویان از سوی دیگر،  جنبش عظیمی را به راه انداخت که توانست در اندک زمانی ریشه تزویر اموی را در پهنای جهان اسلام از "سند تا مراکش" بخشکاند.

چرا به یک باره فرزندان "عباس" عموی پیامبر به عنوان وارثان حکومت "هاشمی" معرفی شدند و زمام قدرت را در دست گرفتند بحثی کاملا تخصصی است و در حوصله این یادداشت نیست. اما  اینکه آیا باید ایرانیان را به خاطر نقششان در برقراری این حکومتِ جدیدِ ستمگر، که دست بنی امیه را در جنایات از پشت بسته بود؛ سرزنش نماییم یا نه؛ پرسشی است که با ذکر مثالی از وقایع انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان شاهرود در سال 1394 تلاش خواهم نمود تا به آن پاسخ دهم. تلاشی که حاصل گفتگوی من با دوست نابغه ای است که متاسفانه؛؛؛ دیگر نیست...

قسمت دوم  تا ساعاتی دیگر...


  • علی رضا اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی