در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

شاهرود شهر عجیب و پیچیده ایست. قوانین نانوشته و روابطی خارج از ضوابط ؛ پوشاننده تخلف های متعددی هستند که در طی سالیان اخیر تبدیل به رویه سیستم اداری این شهرستان کوچک شده است.

"اخلاق" نخستین تله ای که مفسدین بر سر راهتان می گذارند.

وقتی  مفسد شما را به ستار العیوبی دعوت می کند.

شاید این سوال را بارها و بارها از خود پرسیده اید که چرا علیرغم وجود ارتشای عیان در سیستم اداری هیچ اتفاقی برای کارمندان و مدیران فاسد یک مجموعه نمی افتد. پاسخ شما را با بیان یک مصداق بیان می کنم.

حدودا دو ماه قبل  یکی از آشنایان موفق به دریافت سندی شد که حداقل برای به دست آوردنش چند ماه در راه یکی از ادارات شهرستان دوندگی کرده بود. هر روز شاهد بودم که او چه با مراجعه حضوری و چه تلفنی پیگیر سندش بود اما گویا کارمند مسئول رسیدگی ساعت به ساعت بهانه های جدید قانونی و غیر قانونی برای انجام ندادن یک کار ساده پیش می کشید و ماجرا تمامی نداشت. موضوع را با یکی از دوستان که مشاوره املاک داشت مطرح کردم و او نام کارمند را از من پرسید. به محض شنیدن نام فرد مربوطه گفت دویست و پنجاه تومان پول به عنوان شیرینی در پاکت بگذارید و به او بدهید؛ بی درنگ کارتان را انجام خواهد داد. خویشاوند عزیز ما که موضوع را شنید گفت که در یکی از بازدیدهای مکرری که با کارمند مربوطه رفته بوده است جناب کارمند در راه صحبت از فرزندش نموده که با موتور تصادف کرده و الان در بیمارستان بستری است و این که هزینه های بیمارستان خیلی زیاد است و از این حرف ها...

می گفت الان متوجه شدم که منظورش چیست ولی من کار غیر قانونی نمی کنم و رشوه نمی دهم. او وظیفه اش است که کار مرا انجام دهد شیرینی یعنی چه؟ مگر مملکت قانون ندارد. آرمانگرایی قابل تقدیر خویشاوند ما تا آنجا ادامه داشت که به او گوشزد شد اگر مبلغ را ندهد به احتمال زیاد بعد از یکی دو ماه دیگر به او گفته خواهد شد که متاسفانه سند شما گم شده است و حالا "خر بیار و باقالی بار کن" و حداقل باید یک سال دیگر وقت بگذارد تا تازه به "نقطه سر خط" برگردد. همین تحذیر او را ناچار کرد که 250 هزار تومان ناقابل را با واسطه  و به عنوان شیرینی نزد کارمند زحمت کش اداره ای که همه تان متوجه شده اید کجاست بفرستد و شاهد معجزه ای باور نکردنی باشد. در کمتر از یک هفته همه چیز حل شده بود.

سوال؟ چرا دوست عزیز ما بعد از حل مشکلش گزارشی برای برخورد با رشوه گیرنده نداد. این سوال را از دو نفر پرسیدم. اول خود رشوه دهنده. او  گفت که خب چرا باید آبروی یک آدم را ببرم!!! خداوند ستار العیوب است و خودش پاسخ این لقمه حرام که او سر سفره برده است را می دهد.

نفر دومی که از او پرسیدم دوست عزیز مشاور املاکی ام بود. او می گفت چقدر ساده ای تو!!! به چه کسی گزارش بدهد؟ به مدیر آن اداره؟ از همه دردسرهایی که گریبان گیرش بشود بگذریم فکر نمی کنی که خود مدیرش بهتر از من و تو می داند که او و بقیه کارمند هایش چکار می کنند؟ تو فکر می کنی همه 250 تومن را خود کارمند برداشته است و دیگران در آن سهم نداشته اند؟

با شنیدن و دانستن این روابط و سکوت زجر آوری که سیستم در برابر این مفاسد آشکار دارد قلب آدم به درد می آید.

آیا برخورد با کارمندان فاسد از روسای بانک گرفته تا اداره ای که ذکر آن رفت و دیگر ادارات مشمول قاعده "ستارالعیوب" بودن خداوند و زنجیرهای اخلاقی که بر دست و پای مردم بی گناه بسته شده است می شود. چرا مسئولین رده بالای شهرستان با این موارد  و مشابهات آن برخورد نمی کنند. آیا آن ها درگیر مسائل اخلاقی هستند و یا آلوده به موردی شده اند که دوست عزیز مشاور   املاکی من به آن اشاره کرد.

مصداق دوم...

ادامه دارد...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی