در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

کشف تونل مخفی در عمق 17 متری میدان جمهوری اسلامی شاهرود

علی رضا اسلامی | دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶ ب.ظ

 

منابع موثق در میان کارگران شهرداری شاهرود نقل کردند شب گذشته در حین عملیات بازسازی فلکه مرکزی شاهرود به ناگهان زمین دهن باز کرده و ماشین آلاتی که مشغول کار بوده اند را بلعیده است. مهندس محمد فرج آبادی که خود شاهد این صحنه بوده است می گوید: دو دستگاه لودر و یک گریدر و یک بولدوزر در کثری از ثانیه ناپدید شده اند. او افزود پس از این واقعه ماموران زحمت کش آتش نشانی در کمتر از 5 دقیقه خود را به محل رساندند و با تجهیزات خود به سرعت وارد حفره ایجاد شده شدند.

شهاب بخارایی که به عنوان کارشناس مردمی به همراه ماموران آتش نشانی وارد حفره شده بود می گوید: چند دقیقه ای طول کشید تا گرد و غبار بخوابد بعد از روشن کردن حفره متوجه شدیم که دهانه ای به صورت طاق های خشتی بازار به سمت شمال شرقی در عمق حفره گشوده شده است. بلافاصله با ماموران میراث زیرزمینی شهرستان تماس گرفتیم و آنها هم در حداقل زمان ممکن خود را به عمق چاله رساندند.

دکتر شیرعلی باغزنجانی که به عنوان کارشناس؛ ماموران میراث زیرزمینی را همراهی می کرد می گوید بعد از خارج کردن افراد متفرقه از کانال سوار بر یک خودرو جیپ  کا. ام مدل 1967 وارد تونل شدیم. فرم طاق بندی ها و سنگفرش کف آن نشان می داد که این سازه باید مربوط به دوران شمس علی تیموری باشد. همچنین دیواره هایی که تا ارتفاع یک و نیم متر با مصالح سنگی  مستحکم شده بودند و آثار نم بر روی آن نشان می داد که این مسیر در واقع رودخانه ای زیر زمینی بوده؛ که آب را از نقطه ای دیگر انتقال می داده است. با ادامه مسیر متوجه شدیم که بر روی دیوارها کاشی کاری هایی وجود دارد که مردم را سوار بر قایق در داخل کانال به تصویر کشیده است. گویا از این مسیر برای حمل و نقل هم استفاده می شده است. بعد از حدود یک ربع به حفره ای خالی رسیدیم که به نظر می رسید اخیرا در آن کندوکاو صورت گرفته است. ظاهرا آخر مسیر هم همین حفره سنگی خالی می باشد. دستگاه مکان یاب ماهواره ای نشان می داد که ما باید زیر میدان چنار سوخته باشیم.  در گذشته های نه چندان دور آب رودخانه شاهرود از این مسیر زیر زمینی انتقال داده می شده است. اما به کجا؟

دکتر اسفندیار رحمان ایستایی کارشناس انتقال آب عمیق شناسی می گوید این حجم آب به احتمال زیاد برای استفاده در گرمابه های قدیمی انتقال پیدا می کرده است و در صورت تامین اعتبار پروژه اکتشاف را ادامه خواهیم داد. او افزود احتمالا این کانال تا حمام حاج تقی ادامه دارد.

به هر حال به نظر می رسد این کشف عظیم تاریخی ارتباطی به گنج میدان چنار سوخته و قلیف های پر از اشرفی که چند سال پیش در ارتفاعات باغزندان کشف شد داشته باشد. لذا از مسئولین محترم تقاضا مندیم برای رفع ابهام ضمن بازگشایی فوری این تونل برای بازدید عمومی زمینه انتقال جمعه بازار شاهرود از کال باغزندان به این مکان را فراهم آورند. زیرا با توجه به مرکزیت این تونل مردم می توانند با سهولت بیشتر مایحتاج عید خود را تهیه نمایند و همچنین با گذشته فرهنگی شهر خویش بیشتر آشنا شوند. 

#مطلب_طنز

  • علی رضا اسلامی

نظرات  (۵)

با سلام
بالاخره پروژه زیر گذر میدان جمهوری که توسط تیم شورای قبلی و شهردار محترم قبل احداث شده بود و برای این دوره شورا قرار بود رونمایی شود ولی متاسفانه عمرشان تمام شد و این پروژه رونمایی نشد که به دست کارگران محترم شهردار جدید به بهره برداری رسید مبارک مردم باشد 

با سلام
ذهن باز و قلم قدرتمند شما شبیه به نویسندگان معروف است ولی چرا هیچ اثری از شما در سرچهای بنده نیست امید وارم آثار شما را بزودی مطالعه کنم جناب اسلامی
این اخبار دروغ چیه آخه
من خودم شاهرودیم و اصلا همچین اتفاقی نیفتاده و الان هم میدان سرجاشه !
پاسخ:
کلمه آخر یادداشت را بخوانید. خود یادداشت را هم لطفا دوباره با دقت بخوانید

دایی دمت گررررم خب بود
سلام.
تا ابد فقط شاهرود،دمتون گرم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی