در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

رانده از صنعت، مانده از کشاورزی مرز هوایی حلقة مفقوده توسعة شاهرود

علی رضا اسلامی | دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ

 

از دیرباز بنا بر چشم اندازی غیر کارشناسی برای توسعه شهرستان های استان سمنان بنا بر سلیقه برخی تمرکزگرایان مرکز استان، هر گاه اعتراض و گلایه ای به نبود صنایع در شرق استان و عدم تسهیل و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز از سوی مردم و مسئولین شد، بهانه ای به این عنوان آورده شد که شرق استان قطب کشاورزی است و صنایع اشتغال زا باید در غرب استان مستقر گردد.

چشم انداز توسعه صنعتی در غرب استان و بویژه شهرستان سمنان محقق شد لیکن وعدة سر خرمن توسعة کشاورزی در شرق استان به ویژه شهرستان های شاهرود و میامی به صورت سرگردان و بی هدف، به حال خود رها شد.

یک برنامه چشم انداز شامل بخش های مختلفی است. توسعه کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند برنامه ریزی و کمک و تقویت اجزای مختلف آن از کاشت، داشت و برداشت است. مهمترین حلقة زنجیرة توسعه این حوزه، حمایت از کشاورزان و فروش محصولات کشاورزی آنهاست که با توجه به بازار داخلی و تقاضا، اهمیت صادرات بیش از پیش مشخص می شود. از این رو با توجه به عطش بازار های جهانی از جمله کشور های حاشیه خلیج فارس و نیز بازار بزرگ روسیه و کشور های آسیای میانه با توجه به روابط اخیر روسیه در قبال ترکیه، مرز هوایی حلقة مفقودة زنجیرة توسعه کشاورزی شرق استان است که امروز به حداکثر مطالبه عمومی تبدیل شده است.

پرسش این جاست که مرز هوایی چیست؟

مرز هوایی به بخشی از جو بالای قلمروی یک کشور می گویند که توسط آن کشور کنترل می‌شود که شامل آب‌های سرزمینی و یا به صورت کلی‌تر، هر بخش سه بعدی خاص از جو است. این مفهوم با هوافضا فرق دارد که اصطلاحی کلی برای جو زمین و فضای بیرونی در مجاورت آن است.

نکته اساسی این جاست که حداقل امکانی که مرز هوایی به شهرستان شاهرود می دهد، امکان صادرات مستقیم محصولات کشاورزی از این جا،یعنی مهمترین قطب صادرات استان است.آیا می دانستید، انگور با کیفیت شاهرود که با قیمت میانگین کیلویی 1500 تومان به فروش می رسد، در کشور های همجوار به چه قیمت است؟ آیا می دانستید انگور خشک و بی کیفیت آفریقایی در بازار میوه مسقط پایتخت عمان کیلویی نوزده هزار تومان معامله می شود؟ آیا می دانستید تنها با تهیه یک کارت بازرگانی شما هم می توانید صادر کننده محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و بازار وسیع کشورهای مشترک المنافع و روسیه باشید.

مرز هوایی به همراه گمرک این امکان را به ما خواهد داد. امری که علیرغم تلاش بی دریغ مردم و مسئولین شهرستان همواره با کارشکنی هایی در مرکز استان روبرو بوده است.

با اخذ مرز هوایی امکان دیگری که نصیب ما خواهد شد، برقراری پرواز مستقیم به عتبات عالیات است که با توجه به حجم زائران شاهرود و شهرستان های مجاور مثل دامغان و میامی توجیه اقتصادی بسیار خوبی دارد و آسودگی بی نظیری برای همشهریان به ارمغان خواهد آورد.

موقعیت استراتژیک شاهرود و مزیت های نظامی منطقه و صنعت گردشگری نیز از جمله دلایلی است که موضوع ضرورت اخذ مرز هوایی را بیش از پیش حیاتی و گریز ناپذیر می نماید.

بدون شک مردم مظلوم و محروم شاهرود و میامی که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بالاترین رای را به دولت تدبیر و امید داده اند، و علیرغم دوری مسیر؛ استقبال پر شکوهی هم از رئیس دولت در شهر مرکز استان داشتند، انتظار ندارند در حالی که خشت، خشت فرودگاه شهرشان را با خون دل و سرمایه خودشان بنا نهاده اند، دولت اعتبارات استانی و ملی را به سوی فرودگاهی در مرکز استان روانه کند که بر اساس هیچ قاموسی توجیه اقتصادی و ژئوپلتیکی ندارد.

مردم شرق استان مخالف توسعه شهر سمنان نیستند. بلکه مخالف بی عدالتی هستند که سال های سال است گریبان گیر منطقه شده است. امید است که جناب دکتر خباز که خود در قامت نماینده یکی از ضعیف نگه داشته شده ترین شهرستان های کشور انجام وظیفه نموده اند ، اکنون در قامت مسئول اجرائی الگویی نو در برقراری عدالت منطقه ای ارائه نمایند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی