در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

بسطام؛ پیرمردی برنا

علی رضا اسلامی | شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۴:۰۱ ب.ظ



یک دستی و هماهنگی بین اعضای شورای شهر بسطام و شهردار جوان این شهر باعث شده است که شهر کهن بسطام در مجاورت فرزند خود شاهرود که هم اکنون بسیار بزرگ تر از پدر شده؛ چون نگینی سبز و زیبا بدرخشد. پاکیزگی مثال زدنی معابر و خیابان ها و ایده های درخشان درآمدزا برای شهرداری؛ کمک گرفتن از بخش خصوصی و اعتقاد به کار جهادی از سوی اعضای شورای شهر و شخص شهردار؛ این شهر کوچک را به مکانی جذاب برای قدم زدن در یک بعدازظهر زیبای بهاری تبدیل کرده است.


پشتکار کارکنان شهرداری بسطام در زیبا سازی تمامی فضاهایی که در زیر تابلو این شهر قرار گرفته اند ستودنی است. دیدن کارکنان زحمتکش خدمات شهری بسطام که همه روزه طول اتوبان بسطام از جایگاه گاز سرچشمه تا دانشکده کشاورزی و شهرک رضوی را نظافت می کنند و کارکنان فضای سبز شهرداری که مرتب در حال رسیدگی به فضای سبز بلوارها و خیابان های شهر بسطام هستند؛ همشهریان شاهرودی را به یاد سالهای نه چندان دور شاهرود می اندازد.



زیبایی بسطام و رسیدگی دائم شهرداری آن بدون هیچ تبعیضی به مناطق مختلف شهر و با بودجه ای به مراتب پایینتر از شاهرود ثابت می کند آن چیزی که گوهر گمشده شهرداری شاهرود است مدیریت اسلامی است که متاسفانه در کشاکش تقسیم کرسی های شورا بین برخی از آقایان و طرح های عمرانی بین نور چشمی ها و برخی کارکنان خود شهرداری که به تناوب مدیر می شوند و سپس پیمانکار به دست فراموشی سپرده شده است.


از قصه پر غصه شهرداری شاهرود بگذریم؛ که چاه ویل است و حدیث هفتاد من کاغذ.


شهردار پر انگیزه بسطام و اعضای دلسوز شورایش به خوبی ثابت کرده اند که نیروی جوانی در کنار تجربه بومی بهترین نسخه برای پویایی یک مجموعه پر مسئولیت مثل شهرداری است.


بر اساس این اصل که همیشه می توان کارها را بهتر انجام داد قصد داریم در این مجال به مواردی اشاره کنیم که به نظر می رسد شهرداری بسطام باید همت مضاعفی را خرج آن ها نماید. بارزترین این موارد ورودی شهر بسطام از سمت شاهرود و نابسامانی است که در ساخت و سازها دیده می شود. تصرفهای غیر قانونی و بلوک کشی ها و ساخت و ساز های شبانه چهره کریهی به وجود آورده که با توجه به تحت مسئولیت بسطام بودن منطقه جا دارد شهرداری بسطام به عنوان متولی با همکاری دیگر ارگان ها نسبت به بهسازی محیط و خلع ید متخلفین اقدام نماید.


مورد دیگر تغییر کاربری باغات است که متاسفانه در نبود نظارت کافی هر روز سرعت بیشتری می گیرد. جا دارد شهرداری با تشکیل کارگروهی متشکل از ادارات مرتبط بخصوص جهاد کشاورزی نسبت به نجات ریه های سبز شهر اقدام نماید.


ویلا سازی در بسطام هم می تواند یک فرصت برای این شهر باشد هم یک تهدید. فاصله بین این دو را مدیریت صحیح پر خواهد کرد. دوستان عزیز در بسطام باید با در نظر گرفتن بحث حفظ باغات؛ به هیچ عنوان اجازه ساخت بنا در متراژهای زیر چند هزار متر را صادر نکنند. تا بدینوسیله از تکه تکه کردن قواره ها و متعاقب آن خشکاندن درختان جلوگیری شود. همچنین به منظور جلوگیری از تخریب باغات به بهانه ساخت مسکن جا دارد شهرداری نسبت به توسعه شهرک رضوی اقدامات بیشتری را در برنامه کاری خود قرار دهد.


میدان بزرگ میوه و تره بار شاهوار بسطام پتانسیل فوق العاده ایست که به تنهایی قادر است بار بسیاری از هزینه های شهر بسطام را به دوش بکشد. که به نظر می رسد متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.


بسطام به عنوان قطب تولید محصولات باغی در منطقه سال های سال بود که از نابسامانی فروش محصولات رنج می برد و قسمت اعظم درآمد محصولات نصیب دلالانی خارج از شهر بسطام و یا حتی شهرستان می شد. تا اینکه بالاخره با مشارکت بخش خصوصی میدان میوه تره بار بسطام در جاده مجن کنار سندیکای کامیونداران آغاز به کار کرد.


درآغاز نوید آن می رفت که این میدان بار جدید بتواند باتوجه به موقعیت مکانی و باتوجه به خنک تر بودن هوا نسبت به میدان بار شاهرود بسیار موفق تر از آنچه اکنون هست عمل کند ولی برخی عوامل روند رشد این مجموعه را کند کرد.



یکی از فعالان در این مجموعه اعتقاد دارد اگر شهرداری و دیگر مسئولان شهر بسطام توجه بیشتری به این مکان داشته باشند و یا حد اقل به تعهدات و قول های خود عمل کنند؛ متعاقب آن حجره های خشکبار در میدان راه اندازی خواهد شد و میدان بار شاهوار از حالت فصلی خارج شده و توسعه روز افزونی خواهد یافت.


نکات فوق معدود مسائلی بود که با توجه بیشتر به آن ها شهر بسطام هر روز توسعه بیشتری خواهد یافت و به الگویی پایدار برای توسعه دیگر شهرها و روستاهای شهرستان و حتی خود مرکز شهرستان تبدیل خواهد شد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی