در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

معمای آقای سناتور"گفتگو با سعید ایمانی روزنامه نگار و موافق دکتر جلالی"

علی رضا اسلامی | چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۰ ب.ظ

سعید ایمانی با آن قد بلند، عینک و پالتویی که نیمی از سال بر تن می کند از لحاظ تیپیکالی یک ژورنالیست کلیشه ایست. اما موردی که او را خاص می کند حملات وانتقادات دن کیشوت وارش در فضای رسانه ای استان و شهرستان است. ایمانی کاری به ظرفیت و بضاعت ضعیف فضای مطبوعات ندارد و در این سال ها با انتقادات تند و تیز و قلم پرکشش خود باعث ارتقای نقش مطبوعات در تصمیم گیری های استان شده است.

در یک ظهر دل چسب بهاری میهمان این همکار عزیز شدیم. همکاری که این بار تصمیم داشت نه از زاویه یک منتقد بلکه به عنوان حامی یک مسئول به دفاع از دکتر جلالی بپردازد.

ضمن عرض سلام و تشکر بابت وقتی که گذاشتید، اجازه بدهید خیلی بی پروا به سراغ این پرسش مهم برویم که به نظر شما چرا شیوه شرکت دکتر جلالی در این دوره ازانتخابات تا این حد عجیب و غریب بود؟

بنده هم خدمت شما سلام عرض می کنم و لازم می دانم بابت موضوعاتی که به آن می پردازید از شما تشکر نمایم. به نظر من هم توضیح در مورد چرایی این نحوه شرکت در انتخابات بهترین مسیر برای آغاز گفتگوست. علت عدم شرکت دکتر کاظم جلالی از حوزه انتخابیه شاهرود و میامی و متعاقب آن شرکت از حوزه انتخابیه تهران را در چند دلیل می توان جستجو کرد. نخستین دلیل شاید بحث خستگی ایشان به سبب مسئولیت سنگین نمایندگی و حوزه های دیگر باشد که بارها از سوی شخص دکتر جلالی مطرح شده بود و علیرغم حضور و درخواست اقشار مختلف مردم بارها از شرکت در انتخابات امتناع کرده بودند. مهمترین دلیل این خستگی عدم توانایی به انجام رساندن مطالبات مردمی در حوزه انتخابیه به سبب شرایط پیش آمده در دولت قبل و شرایط مالی و عدم تحقق بودجه در دولت فعلی بود. به سرانجام نرسیدن مباحثی مثل شهرستان شدن بسطام که با پشتکار خود دکتر جلالی به این مرحله رسیده بود و با مسکوت شدن بحث تقسیمات جدید کشوری در دولت ناتمام ماند و بی انصافی هایی که در این زمینه نسبت به ایشان انجام شد یکی دیگر از مشغولیات ذهنی ایشان بود. تامین اعتبار پروژه ها در شرایطی که دولت در تامین هزینه های جاری خود مشکل دارد و حتی ده درصد از بودجه عمرانی کشور محقق نمی شود و پاسخگو بودن در برابر موکلینی که همه چیز را از چشم نماینده می بینند نیز در تصمیم به عدم شرکت در انتخابات بی تاثیر نبود. ایشان بارها اعلام کردند که کارایی نماینده در وضعیت فعلی دچار اشکال است و هر چه زمان جلو می رود تعهدات یک نماینده سر جایش است ولی در این شرایط اتفاق خاصی در زمینه تامین اعتبار و بودجه نمی افتد. مطلب بعدی که در بحث عدم شرکت ایشان مطرح بود؛ پیرامون مسائل مطرح شده در فضای شاهرود است. علیرغم شعارهایی که در زمینه وفاق و همدلی داده می شد مرتب از سوی جریانی خاص فضا علیه ایشان مسموم می شد که نمونه اش را در راهپیمایی روز قدس و بیست و دو بهمن و همچنین روز نخل(11 محرم) شاهد بودیم.

چرا عدم همراهی ها و عدم حمایت ها از ایشان در این دو سال آخر پررنگ شده بود؟

یک بحثی که مطرح است؛ مربوط به مشغولیت زیاد ایشان به سبب مسئولیت ها در مرکز کشور و مرکز پژوهش های مجلس است. مرکز پژوهش های مجلس با قریب 900 کارمند چندین برابر استانداری سمنان پرسنل دارد. مسئولیت فراکسیون اصولگرایان نیز کار زمان بر و پیچیده ای است. به این ها اضافه کنید رسیدگی به امور حوزه انتخابیه پهناوری مثل شاهرود را. این مشغولیت زیاد کاری باعث شده بود که دکتر جلالی نتواند به روزانه 1200 تا 1300 تلفنی که به او می شد جواب دهد و همین امر باعث شده بود این ذهنیت در مسئولان و بزرگان شهر شکل بگیرد که دکتر جلالی به مسائل و مشکلاتشان بی اعتناست.

آیا همین تکثر مسئولیت در تهران سبب نشده بود که دکتر جلالی از حوزه انتخابیه خود غافل شود و در این میان عده ای با انتساب خود به ایشان در درون شهر فضا را به سمتی پیش ببرند که بد گمانی ها افزایش یابد و مسائل شهر بر زمین بماند؟

نه! به این صورت نیست و من حضور یک ماه یکبار و دو بار در ماه ایشان در شهرستان و همچنین حضور وزرا و مسئولین این دولت در شاهرود را گواه می گیرم.پهناوری این حوزه انتخابیه و عدم توان سرکشی به تمام نقاط آن و همچنین نداشتن دل و دماغ به علت عدم وجود همدلی در بین مسئولین شهرستان و برخوردهایی که هنگام حضور ایشان در مراسمات شکل می گرفت و برنامه ریزی های شورای عالی تبلیغات اسلامی که از سخنرانی ایشان جلوگیری می کرد؛ در شکل گیری این ذهنیت که جلالی حوزه انتخابیه خود را فراموش کرده است بی تاثیر نبود.

آیا موضع گیری های سیاسی دکتر جلالی در مجلس در دفاع از برجام و دولت باعث نشد که طیف اصولگرایی که تا دیروز حامی ایشان بوده است به دکتر جلالی پشت کند و دنبال گزینه ای دیگر برای شاهرود بگردد؟

این سوال را باید در مبحث ادامه دلخوری ها جواب داد؛ به عنوان مثال حضور آقای نبویان از نمایندگان منتقد برجام در شاهرود؛ علیرغم بحث پیرامون همدلی در شهر اتفاق افتاده بود. آقای نبویان در آن نشست به صورت علنی گفتند « آی مردم! به این نماینده رای ندهید به سبب نزدیکی اش به دولت و موضعگیری هایش» و یا حضور و سخنرانی آقای حسن عباسی در شاهرود که در آن جا نیز به دکتر جلالی حمله شد. این ها هم از جمله دلایلی بود که باعث شد دکتر جلالی در انتخابات شرکت نکند.

یعنی شما این فشار ها را دلیل عدم شرکتشان از شاهرود می دانید؟

فشار که نه! تنها بحث عدم صداقت بود. از طرفی با دست پس زده می شدند و با پا پیش کشیده می شدند. علیه او مطالبی را منتشر می کردند و بالعکس در محافل خصوصی خواسته می شد که در انتخابات شرکت کنند. مجموع این دلایل بود که سبب شد تصمیم بگیرند در انتخابات شرکت نکنند ولی بعدا همانطور که در جریانید علیرغم میل باطنی از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات شرکت کردند و خوشبختانه با رای بالایی به مجلس راه یافتند.

دوباره به بحث دغدغه زیاد کاری و نقش اطرافیان و برخی از منصوبین ایشان در دفتربپردازیم. با تمام احترامی که نسبت به اعضای دفتر شاهرود آقای جلالی قائلم؛ متاسفانه به نظر می رسید افرادی خاص با تشکیل اتاق جنگ تصمیم گرفته بودند به منظور کنترل منتقدین، شاهرود را به صورت یک اتاق جنگ اداره نمایند. نظر شما در این مورد چیست؟

من اصلا اعتقادی به این مطلب ندارم. به نظر بنده منشا این گمان که آقای دکتر جلالی به علت مشغله زیاد کاری به حوزه انتخابیه خود کمتر سر زده و امور را به دفتر خود سپرده است و دفتر ایشان درگیر یک سری مطالب شده؛ یک نشریه خاص است که به دلیل یک سری دلخوری های شخصی بین مسئول آن و دکتر جلالی پیش آمده است...

من باید تاکید کنم که این دغدغه و گله اصلی منتقدین و نخبگان شهر است برخوردهای بسیار زننده و دور از ادب یکی از اعضای دفتر ایشان همواره باعث رنجش منتقدین می شد و این رفتار از سوی دکتر جلالی و مسئول دفتر ایشان بی پاسخ می ماند و این گمان را به وجود می آورد که پروتکل اداره شاهرود؛ یک اتاق جنگ با اولویت حمله پیش دستانه به خاطر جلوگیری از فضای نقد علمی و کارشناسانه است.

من در این بحث موافق شما هستم که فردی خاص این برخوردها را انجام داده است ولی باید در نظر داشت با توجه به فضای گفتگوی مجازی که پیش آمده بود و هر کسی بدون مسئولیت به ایراد اتهام و توهین می پرداخت؛ گاهی از روی احساسات و هیجانات لحظه ای مطلبی بیان شده که باعث رنجاندن اهالی رسانه و منتقدان شده است. اما به هیچ عنوان موافق این قضیه نیستم که این امر یک متد و دستورالعمل در دفتر دکتر جلالی بوده است. در مورد برخورد مسئول دفتر ایشان و شخص آقای جلالی با این مسائل هم بارها شاهد هشدار و گوشزد این موارد به آن افراد بوده ام.

منتقدین معتقدند که مسیر سیاسی دکتر جلالی در این سال ها بار ها و بارها عوض شده است. شروع کاراو با اصولگرایان بود و اکنون از لیست اصلاح طلبان وارد مجلس شده است و در این میان نیز چیزی از ثابت قدمی سیاسی از ایشان دیده نشده است. شما به عنوان کسی که علاوه بر فعالیت رسانه ای در زمینه احزاب و سیاست هم دستی بر آتش دارید چه نظری در این مورد دارید؟

به صورت کلی باید گفت که این سوال نوع خاصی از اظهار نظر است و از یک زاویه دیگر ممکن است به این صورت دیده نشود. مدل مورد پسند جامعه ما این است که یک سیاستمدار مانند یک قطار بر روی ریل قرار گیرد و تا انتها همان مسیر را طی کند مانند آقایان رسایی و زاکانی در میان اصولگرایان که گرایشی بسیار واضح از لحاظ سیاسی دارند و جریان فکریشان در معادلات سیاسی کاملا قابل پیش بینی و حزبی است و یا در طرف مقابل آقای خاتمی که به عنوان سنبل جریان فکری خود در معادلات سیاسی قابل پیش بینی هستند. به نظر من این یک روش سیاست ورزی است و در برابر آن روش دیگری است که به صورت مصداقی عرض می کنم. مردمی را در نظر بگیرید که نماینده ای را انتخاب می کنند. کاری ندارند که شما از کدام حزب یا جناح هستی. آن ها از شما می خواهند که فقط مثمر ثمر باشید و همیشه در جریان قدرت حضور داشته باشید. بحث عوض کردن ریل یا تغییر مسیر نیست. بلکه حرکت در مسیر منافع مردم و کشور مهم است.

نظر شما در مورد معامله مسند های مدیریتی شهر؛ در ازای ارتقای سیاسی در مرکز از سوی دکتر جلالی چیست؟

این سوال دو جنبه دارد. اول این که نظارت بر حوزه انتخابیه جزئی از وظایف ذاتی نماینده است و اعمال نفوذ در انتصاب مدیران و دقت نظر در به کار گیری آن ها امری مشروع و قانونی است.اما اگر منظور این است که ایشان افرادی ضعیف را به واسطه روابطشان با برخی وزرا و مسئولین به شاهرود می آورند تا به سبب این لطف و همراهی امتیازی به دست آورند کاملا نادرست است و در درجه اول توهین به سایر دستگاه های ناظر مثل استانداری و امام جمعه و سایر مراجع تصمیم گیری است. یعنی یک نفر تصمیم گیری می کند و بقیه نقشی ندارند؟؟!

نقش آقای دکتر جلالی و اطرافیان ایشان در مسائل اقتصادی شهر چیست؟ فعالیت های اقتصادی افرادی که در این سال ها دور و بر آقای جلالی دیده شده اند؛ باعث شده این شائبه پیش بیاید که او در شاهرود فعالیت اقتصادی دارد.

اجازه بدهید من این سوال را اینگونه پاسخ بدهم. یک نماینده پیرو مسئولیت هایی که در قبال حوزه انتخابیه خود دارد باید دنبال سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی بگردد تا بتواند با یک فعالیت اقتصادی رونقی به زندگی مردم بدهد. حال سرمایه گذار داخلی باشد یا خارجی...

منظور بنده این است که آیا از کسی سهم خواهی صورت گرفته است یا خیر؟

این مطلب کاملا فکاهی و بی پایه و اساس است. من اگر قرار بود حتی به عنوان منتقد ایشان صحبت کنم به سلامت اقتصادی اش شهادت می دادم. در آمد دکتر جلالی تنها از تدریس در دانشگاه و حقوق نمایندگی است و دوست و دشمنش به سلامت اقتصادی دکتر شهادت می دهند. اجازه بدهید طور دیگری جواب بدهم. من و شما روزنامه نگار هستیم و محکوم هستیم که درست زندگی کنیم و کوچکترین لغزش ما به چشم خواهد آمد. حالا تصور کنید در سطحی بالاتر مثل نمایندگی مجلس کوچکترین مسائل زیر ذره بین رسانه ها و دستگاه های نظارتی قرار دارد و 16 سال تصدی این سمت توسط دکتر جلالی بزرگترین دلیل برای سلامتی اقتصادی ایشان و اطرافیانش است. حتی دلیل بسیاری از دلخوری هایی که در اطرافیان سابق او به وجود آمد برخورد قاطع دکتر جلالی با آن هاست هنگامی که متوجه شده بود از انتساب خود، به عنوان رانت استفاده کرده بودند.

برخی از هواداران دکتر جلالی اخیرا این مطلب را مطرح می کنند که این قدرت دکتر جلالی بوده است که تا امروز سمنان نتوانسته است این یکی دو اداره کل را به مرکز استان انتقال دهد. آیا این نوعی چراغ سبز به سمنان نشینان در مورد شرایط جدید به وجود آمده در شاهرود نیست؟

ممنونم سوال بسیار خوبی است. آقای دکتر جلالی فردی هستند که قدرتشان را از مردم گرفته اند و در صورت مطرح شدن این حرف از سوی اطرافیان ایشان نامی جز جهالت نمی توان بر آن گذاشت.آیا این عاقلانه است که با وجود دو نماینده از شاهرود در مجلس؛ این اتفاق بیفتد؟ آیا این امر نشانه ناتوانی هر دو نفر نخواهد بود؟ بیایید تصور کنیم دکتر جلالی 4 سال بعد تصمیم بگیرند از شاهرود راهی مجلس شوند؛ در این صورت آیا بازگرداندن آب رفته به جوب امکان پذیر خواهد بود؟ به نظر بنده تا خودمان با هم دشمنی نکنیم هیچ اتفاق بدی برایمان نخواهد افتاد و اکنون که آقای حسینی نماینده این شهرستان است وظیفه ماست که با تمام توان به یاری ایشان بپردازیم و اسباب توسعه بیش از پیش این دو شهرستان را فراهم کنیم.

از شما به خاطر وقتی که گذاشتید و پذیرای ما شدید سپاسگذارم.

من هم از شما تشکر می کنم. در حال پیمودن مسیر بسیار سختی هستید و امیدوارم که در طی این مسیر موفق و سربلند باشید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی