در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

رسوایی تقلب در اتاق اصناف شاهرود

علی رضا اسلامی | يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳ ق.ظ

روز بیست و هشتم دی ماه سال گذشته، اتفاقی در اتاق اصناف شاهرود به وقوع پیوست که مانند کوه یخ از اقیانوس پر حاشیه بزرگترین سازمان غیر دولتی شاهرود بیرون زد.

در آن روزها که فضای عمومی شهر به سمت برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی سوق پیدا می کرد، انتخابات کوچکی در اتاق اصناف شاهرود برگزار شد. رای گیری برای تعیین رئیس و هیات رئیسه صنف در و پنجره سازان. انتخاباتی که شاید آن قدر بی اهمیت به نظر بیاید که بسیاری از مخاطبان ما تا کنون چیزی در مورد آن نشنیده باشند.

اتاق اصناف شاهرود، متشکل از 38 اتحادیه تولیدی و توزیعی است که 5 نفر اعضای هیات رئیسه آن، بر اساس آیین نامه، توسط روسای اتحادیه ها انتخاب می شوند. برای اینکه به میزان اهمیت این سازمان غیر دولتی پی ببرید کافیست بدانید، بر اساس گفته یکی از اعضای اتاق اصناف، این تشکل در شاهرود 7000 عضو دارد. اعضایی که هر ساله برای تمدید عضویت شان باید مبلغی را پرداخت نمایند. با توجه به تعداد زیاد اعضا جابه جا کردن تک ریال ها در مجموع رقم هنگفتی می شود و برای کسانی که وسوسه ثروت بر شوق خدمتشان غلبه دارد، رسیدن به کرسی ریاست آن بسیار جذاب است. در یک مورد خاص طی دو سال گذشته و با تشخیص و اصرار رئیس اتاق اصناف قرار داد بیمه تکمیلی اعضا با یکی از شعب خاص بیمه بسته شد که در سال جاری و بامخالفت نائب رئیس دوم در برابر انعقاد این قرارداد و تشکیل کارگروه در مجمع عمومی اتاق اصناف قراردادی با حدود 190,000 تومان پایین تر و تعهدات بیشتر با یک بیمه دیگر بسته شد. حال تصور بفرمایید، هزاران نفری که در سال های گذشته بنا به تشخیص اتاق اصناف با این شعبه خاص قرار داد بسته اند در مجموع چه مبلغی را اضافه پرداخت نموده اند. چه کسی پاسخ گوی صدها میلیون تومانی است که از جیب کسبه ضعیف این شهر پر گشوده است؟

در این دو صفحه قصد ورود به پرونده های مالی اتاق اصناف شاهرود را نداریم. و رسیدگی به آن را به ادارات و سازمان های مربوطه واگذار می کنیم. موضوعی که ما را واداشت تا دو صفحه از نشریه را به اتاق اصناف اختصاص بدهیم, تقلب ناشیانه ای بود که در انتخاب رئیس و هیات رئیسه اتحادیه درب و پنجره سازان صورت گرفت.

در روز بیست و هشتم دیماه، انتخابات با حضور هیات اجرائی که مشتمل بر اعضای حقوقی ذیل است تشکیل شد 1- نائب رئیس اول اتاق اصناف،2- نماینده فرماندار 3- نماینده اداره صنعت و معدن و تجارت.

پس از پایان رای ریزی، نائب رئیس اتاق اصناف که در این جا از نام بردن ایشان معذوریم برای خواندن آرا داوطلب می شود و آقایان بیطرف نماینده فرماندار و رحیمی نماینده اداره صنعت و معدن و تجارت به یادداشت کردن و شمارش رای های خوانده شده توسط ایشان می پردازند. در پایان شمارش اعلام می شود که آقایان قدرتی با کسب 87 رای به عنوان رئیس و رحیمیان با کسب 51 رای نائب رئیس اول و ... اعضای هیات رئیسه اتحادیه درب و پنجره سازان هستند.

اما این پایان ماجرا نبود. سید جواد بیطرف که خود از اعضای هیات اجرایی بوده و صورت جلسه شمارش آرا را امضا کرده بود به نحوه خواندن آرا مشکوک می شود و با مراجعه به رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت، درخواست بازخوانی آرا را می دهد.

پس از کش و قوس بسیار و مخالفت رئیس اتاق اصناف با این باز شماری و همچنین همراهی نکردن اتاق اصناف سمنان، در نهایت با ورود حراست اداره کل صنعت و معدن و تجارت به پرونده و باز شماری آرا مشخص می شود که آقای رحیمیان با اخذ 76 رای برنده انتخابات بوده اند و در این میان 50 رای جابه جا شده است. یعنی 25 رای ایشان به نام رقیب خوانده شده بود.

پس از محرز شدن این تخلف، کمیسیون نظارت شهرستان با حضور آقایان تولایی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت، سرهنگ کاظم زاده فرمانده نیروی انتظامی شاهرود، مظفری اداره دارایی، اسلامی فر تعزیرات حکومتی، عرب از شورای اسلامی شهرستان، بیطرف نماینده فرماندار، قدرتی رئیس اتاق اصناف، ابوالحسنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، محمدی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، عجم بسیج اصناف و حاج عباس اسماعیلی رئیس هیات نظارت بر انتخابات؛ تشکیل می شود و با اکثریت آرا رای به برکناری نائب رئیس اول اتاق اصناف که مرتکب این تخلف شده بود می دهند. این برکناری از آن رو دارای اهمیت است که با حذف فرد مورد نظر ترکیب هیات رئیسه دچار دگرگونی می شود و عضو بعدی که وارد این جمع می شود در انتخاب رئیس بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در کمال تاسف این افشا گری و حق خواهی که از سوی سید جواد بیطرف صورت گرفت ، برای خود او بدون عارضه نبود. بیطرف که می دانست به عنوان کسی که زیر برگه شمارش آرا را امضا کرده است باید جوابگوی امضای خود باشد، با ریسکی بالا و اقرار به خطایش در اعتماد کامل به فرد شمارنده آرا، با تلاش بسیار برای احیای حق پافشاری نمود و موفق شد مسئولین امر را برای بازشماری قانع کند.

پافشاری که مهر پایانی بر ماموریتش در فرمانداری شد.

این اقدام شجاعانه و حق طلبانه سید جواد بیطرف، بدون شک دارای آن درجه از اهمیت است که نام او را به عنوان چهره شاخص این شماره از نشریه درج کنیم.

شاید اگر بنده نگارنده هم روز انتخابات مذکور سر صندوق بودم به هیچ عنوان متصور نمی شدم که تقلبی به این آشکاری شکل بگیرد و با اعتماد کامل رای های خوانده شده را ثبت می کردم.

این ماجرا باعث شد که یاد شعری بیفتم که در کودکی به صورت مداوم از زبان پدر می شنیدم.

من اگر یار ترین یارانم، به صمیمیت عیسای مسیح، بفشارد دستم، می شمارم همه انگشتانم؛ تا مبادا که یکی کم باشد


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی