در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد

علی رضا اسلامی | شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴ ق.ظ


نویسنده: علی رضا اسلامی

الگوی اشتباه ارائه خدمات رفاهی پس از مدرن سازی ایران در اواخر دوره پهلوی و ادامه آن در سال های پس از انقلاب باعث شد که به تدریج سهم مردم در توسعه و نگهداری شهرها و روستاها جای خویش را به تصدیگری دولت ها بدهد.

 انجام امور پیش پا افتاده ولی بسیار ساختارمند و موثری مانند نظافت و جارو زدن جلوی در منازل و ایجاد و نگهداری از فضاهای سبز کوچک در کوچه ها و معابر توسط مردم؛ این روزها توسط شهرداری ها انجام می شود که به وضوح هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل نموده است.

اما آن چیزی که  گویا امروزه به طور کلی مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است ایفای نقش ثروتمندان و بزرگان یک شهر و یا روستا در پروژه های عام المنفعه عمومی است. در دوران حکومت گذشته و پیش از آن که  پول مفت نفت  دردهه پنجاه دولت را به فکر بر هم زدن ساختار مردم محور توسعه بیندازد، در شهر ما شاهرود نیز پیش از شروع آن دوره خیرین و بزرگان شهر با اهدای زمین و یا ساخت اماکن برای استفاده عموم همشهریانشان پیش قراولان تبدیل شاهرود به یک شهر توسعه یافته بوده اند.

اهدای زمین و جمع آوری پول برای ساخت خانه جوانان، پارک کودک؛ بیمارستان شیر و خورشید سابق؛ مدارس مختلف در سطح شهر؛ بیمارستان فاطمیه و بسیاری دیگر از این گونه مشارکت های اجتماعی  و یا فعالیت های داوطلبانه در کاشت درختان و آباد سازی شهر؛ گوشه ای از این اقدامات است که تنها می توان نمونه های مشابه آن را در دهه ابتدایی انقلاب مشاهده کرد.


بزرگش نخوانند اهل خرد  که نام بزرگان به زشتی برد

در کنار نوع نگاه تصدی گر دولت ها  از دهه پنجاه به بعد؛ عدم نکوداشت "نیکی" بزرگان باعث شده انگیزه های عمومی جامعه برای انجام امور خیریه در عرصه اجتماعی کمرنگ شود. از گذشته های دور رسم بوده است که  نام بانیان مساجد و تکایا و همچنین اماکن عام المنفعه ای مثل گرمابه ها  و کاروانسراها را با کاشی بر سر در آن مکان قرار می دادند تا رهگذران با قرادت فاتحه ای یاد او را گرامی دارند. این سنت علاوه بر مورد فوق، به نوعی اشاعه دهنده نیکی  نیز بود و نسل های بعدی را هم تشویق می کرد که راه گذشتگان را ادامه دهند.

نخستین قدم در راه ترویج مجدد سنت پسندیده "وقف اموال در جهت امور عام المنفعه" شناسایی و تکریم از گذشتگانی است که در این زمینه فعال بوده اند.

پیشنهاد می شود:

1-  تمام اماکن عمومی مانند بیمارستان شیر و خورشید؛ خانه جوانان؛ پارک کودک؛ البرز شرقی و ... که با ایفای نقش  مستقیم مردم و بدون چشمداشت مالی ساخته شده اند شناسایی شود و طی مراسمس از بانیان و یا بازماندگان آن ها تجلیل گردد.

2-  در همان مکان کتیبه ای زیبا درج گردد و با بیان نام بانی اثر خیر کار او در جامعه اشاعه یابد.

3-  ضمن شناخت کمبودهای شهری از خیرین و خانواده هایی که متمایل هستند در این زمینه نام نیکی از خود به جای بگذارند دعوت شود که با مشارکت در آبادانی شهر نقش خود را در جامعه مدنی ایفا نمایند.

  • علی رضا اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی