در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

در گاه رسمی گروه خبری خورشید

تحریریه گروه خبری خورشید شاهرود

استکبار ستیزی از نخستین مستکبر تا بزرگترین شیطان

علی رضا اسلامی | شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴ ق.ظ

🔰مقدمه


🔆بزرگترین صفت شیطان چیست؟ در جواب این پرسش، بی درنگ پاسخ خواهیم داد حیله گری و فریبکاری. اما آیا واقعا سیمای شیطان این گونه است و یا او می خواهد ما با این نقاب او را ببینیم.

🔆می گویند بزرگترین فریب شیطان آن است که "شیطان وجود ندارد" اما از آن فریب بزرگتر که "حقیقت شیطان" در پس آن پنهان شده است منحصر کردن او به "حیله گری است." آن چیزی که ابلیس را از "فرشته ای مقرب" به "مطرود ابدی" تبدیل کرد؛ غرور او بود. همان صفتی که با خزیدنش در زیر "جلد" بشر برای انسان به میراث گذاشت.

 🔆همین صفت رذیله است که با شکل گیری جوامع بشری و شکل گیری کانون های قدرت و ثروت "انسانیت" را از "الوهیت" جدا کرده و شیطان را حاکم جوامع نموده است. 


✅ در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی مقاله ای متفاوت از دیگر یادداشت هایی که این روزها منتشر می شود در روزنامه جوان به قلم توانمند روحانی جوان "محسن جلالی شاهرودی"  به چاپ رسید که  با نگاهی موشکافانه به سراغ مفهوم اصلی استکبار رفته است. به سراغ "نخستین گناه آفرینش"


❇️با ذکر این مقدمه از شما دعوت می نمایم این یادداشت را مطالعه بفرمایید.

🔰استکبار ستیزی از نخستین مستکبر تا بزرگترین شیطان


🖋نویسنده: محسن جلالی شاهرودی


✳️ در اربعین انقلاب اسلامی ایران ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، همواره جنبه "عینی تری" به خود گرفته است. گویا شیطان نقاب از چهره انداخته و از پشت مترسک امپریالیسم بیرون آمده و خاطره کبرش در سجده نکردن بر"انسان" را با هجو "انسانیت" زنده کرده است. 

قریب چهل سال از روزی که رهبر مستضعفین جهان، بزرگترین قدرت استکباری معاصر را "شیطان بزرگ" نامید؛ می گذرد. این که چرا حضرت امام  در عصر ایدئولوژی های "انسانی" یکی از ابتدایی ترین عناصر دشمن شناسی را برای نامگذاری دولت مستکبر آمریکا برگزیده است، حاوی نکته مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

❇️ در لغت تکبّر و استکبار از ریشه کبر و بمعنای تمرّد ، سرکشی و اعتقادِ برتری خود بر غیر ، می‌باشد .

علمای علم اخلاق کبر و تکبّر را از اعظم صفات رذیله و سربازان جهل برشمرده و آنرا بزرگترین مانع و حجاب برای درک و رسیدن به فیوضات و سعادات دانسته اند . در کتب ایشان آمده که صاحب تکبّر در جهت حفظ بزرگی خود به تمام اخلاقیّات رذیله محتاج است و بعلّت ترس از ازدست دادن برتری خود از دارا بودن صفات نیک عاجز می‌باشد .

❇️ بنا به آیات کریمه‌ی قرآن ، این صفت همان بود که ابلیس را از درگاه قرب الهی دور کرده و به لعن ابدی دچار ساخت لذا او نیز به ربوبیت ، عزّت و جلال خداوند متعال سوگند خورد به تلافی این محرومیّت ، انسانها را بدین خصلت دچار نماید تا بدینوسیله از آن امتحان الهی انتقام بگیرد . در این راستا از ابتدای تاریخ جریان استکبار (کفر) در مقابل جریان ایمان و عبودیّت شکل گرفت و تا امروز دائم بدنبال توسعه‌ی استکبار خود بوده و با گره زدن اراده های سایر شیاطین جنّی و اِنسی حول این محور ظلمانی ، جریان خود را به سمت اِشتداد پیش برده است .   در این راستا میبینیم در طول تاریخ، افراد مغرور و متکبّرى مانند نمرود ، فرعون و ... بوده‌اند که خودشان را محور و مرکز همه چیز مى‌پنداشته‌اند . البته باید دانست که این جریان ابدی نبوده و بنا به وعده‌ی الهی تا زمانی مشخص فرصت ادامه‌ی حیات خواهد داشت .

❇️ اگر بخواهیم مهمترین و بارزترین خصلت این جریان را برشمریم ، آن ایجاد "استضعاف" در جریان مقابل می‌باشد . زیرا تنها با گرفتن توان و امکانات جریان مقابل است که میتواند شرایطی را بوجود آورده تا چاره‌ای جز اطاعت از مستکبران باقی نماند . از این رو در منطق قرآن کریم استضعاف یکی از عوامل اصلی قیام و انقلاب بر علیه مستکبران ذکر شده است . توجّه به این نکته لازم است که بستر طرح ضرورت این مبارزه در کلام الهی ، فضای دین و دینداری نیست بلکه وجدان و انسانیّت انسان برای درک مسأله و ضرورت آن کافیست .

❇️ مستکبران عالم همواره روشهای مختلفی را برای استضعاف سایرین بکار بسته اند که بعضی از آنها عبارتند از :

نابود کردن یا مورد لطف قراردادن فرد ، گروه یا کشوری در جهت قدرت‌نمایی خود (بقره ۲۵۸)؛ به رخ کشیدن زرق و برق و جلوه‌های مادّی(زخرف۵۱) ؛ تحقیر و دادن نسبتهای ناروا و ایجاد جنگ روانی(شعراء۱۱۱) ؛ تطمیع(اعراف۱۱۴) ؛ مانور و خودنمایی(قصص۷۹) ؛ ارعاب و ایجاد ترس(اعراف۱۲۴) و ...

❇️ در این میان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با درکی رژف نسبت به این مساله به درستی اشاره می فرمودند که هیچ حد یقفی برای فزونی‌‏خواهی و زیاده‌‏خواهی مستکبران عالم وجود ندارد و این زیاده‏‌خواهی جزء هویت اصلی آن‏ها شده و تا دیگران را به بند و زنجیر و استثمار نکشانند ، دست از تجاوزطلبی نخواهند کشید.

❇️ امام خمینی ره در جهان بینی سیاسی خود همواره  آب را از سرچشمه اصلی فیض نوشیده اند و استفاده ویژه از این ادبیات توسط ایشان نیز در راستای اشاعه همین روش استخراج موضوع است. در مبحث "شیطان بزرگ" نامیدن آمریکا ، حضرت امام بیش از آن که آمریکا را به ما معرفی نمایند در مورد شیطان اعلام خطر می کنند. پوسته ای به نام امپریالیسم دیر یا زود بر اساس سنت الهیِ پیروزیِ همیشگیِ جبهه حق و عدم شکست در میدان مبارزه با استکبار ، نابود می شود و آن چیزی که دوباره در جلد دیگری خواهد خزید خوی تکبر ابلیسی است. لذا ایشان استکبار را دشمنی اساسی ، بنیان‌کَن ، و بزرگترین خطر در برابر اسلام و مسلمین معرفی می‌نمایند .

در این راستا در مبارزات حق طلبانه‌ی جبهه‌ی مقاومت ، نباید این تصور پیش بیاید که شعار "مرگ بر آمریکا" صرفاً بیان یک آرزو برای نابودی یک نظام سیاسی است. این فریاد همان سنگی است که حضرت ابراهیم علیه السلام در جمرات انداختند . این عبارت ، سند بصیرت ملتی است که بزرگترین فریب شیطان را نخورده  وتوانسته است پس از چهل سال نقاب را از چهره شیطان بردارد و او را در پیش چشم جهانیان ، رسواتر از پیش کند .


  • علی رضا اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی